28 de juny del 2026

L’oasi oblidat de la pedagogia catalana

Aquest final de curs torna a estar marcat pel malestar als claustres, les vagues de docents i un debat abrandat sobre el rumb de l'educació a Catalunya. Davant la conflictivitat actual, la temptació és caure en la nostàlgia d'un passat daurat idealitzat. Però la història real és molt més punyent i amaga capítols que avui semblen ciència-ficció. Qui recorda d’on venim?

Entre finals dels anys 60 i principis dels 70, en plena dictadura, el mateix aparell del règim va acabar finançant un dels experiments de renovació pedagògica més radicals del país. A instàncies de Josep Maria de Muller, president de la Diputació de Barcelona, la Caixa d’Estalvis provincial va utilitzar la seva Obra Social per bastir la xarxa d’Escoles Sant Jordi, que va començar  a Montbau, Pineda i La Roca del Vallès. El disseny s’encomanà a  l’estudi d’arquitectura Martorell-Bohigas-Mackay (MBM) i al pedagog Ramon Fuster i Rabés. L’objectiu de Fuster era clar: dissenyar, des de les esquerdes de la institució, la xarxa pública d’elit de la futura Generalitat.

El secret d’aquell búnquer pedagògic era material: els mestres cobraven molt més que els de l’Estat o que els privats. Això va permetre atreure el millor talent i blindar la investigació: autogestió, treball sense llibres i sintonia amb el carrer. En aquells anys de vagues de la construcció i el metall, i amb el naixement de les federacions de treballadors de l’ensenyament, les Sant Jordi van ser un refugi de dignitat laboral i compromís polític on es catalanitzava sota el nas del governador civil. Un somni que Jordi Pujol, en assumir l'ensenyament, va desmuntar de pressa per diluir-lo en la xarxa comuna i potenciar la concertada.

Avui, mentre els educands i els mestres tornen a la vaga defensant un sistema desbordat pel creixement de la immigració desordenada i diversa, convé recordar les Sant Jordi. No per enyorança, sinó com a lliçó política: la pedagogia d'avantguarda no es fa només amb discursos buits o decrets de despatx; es fa, com es va demostrar fa mig segle, invertint recursos reals en els professionals i les estructures que aguanten el sistema.

 Torna a l'inici 

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada